Serie oefeningen voor Balans (Ruiter en algemene oefening)

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Balans is zeer belangrijk voor iedereen. Nu en op latere leeftijd. Tijdens balansoefeningen leren spieren onderling met elkaar samen te werken en je traint je gedachten zich te concentreren op je lichaam. Heb je een rustige dag gehad of een drukke dag? Dit ga je merken tijdens het uitvoeren van de balansoefeningen. Doe hier je voordeel mee en breng jezelf weer in balans! Was je al in balans? Geniet dan van de oefening!

Voor de Ruiters; balans is alles. De houding die je aanneemt, vormt niet de houding van jouw paard, het is de houding van jouw paard die jouw houding vormt! Kunnen jullie mij nog volgen? Dit betekent dat je gewillig moet kunnen meebewegen met je paard. Bij elke beweging breng je jullie zwaartepunten weer samen in één balans door steeds weer het zwaartepunt van het paard op te zoeken. Jij bent het dus die naar het zwaartepunt van het paard toe beweegt en niet andersom. Dit valt niet mee! Daarom is het belangrijk dat je ‘op het droge’ oefent hoe je aanvoelt dat jouw zwaartepunt in balans is. Je bent in balans wanneer jouw geprojecteerde zwaartepunt binnen je steunvlak valt. Het zwaartepunt van de mens ligt 2 vingers onder de navel. Vanuit het zwaartepunt kan een lijn worden getrokken loodrecht naar de grond. Het punt waar de lijn de grond snijdt heet het geprojecteerde zwaartepunt. Het zwaartepunt van het paard ligt tussen de 12e en 13e rib. Dit is het punt waar de ruiter zich bevindt wanneer hij of zij op het paard zit (tevens ook het punt waarop je zadel in balans behoord te liggen). Het is een uitdaging om steeds weer opnieuw jouw eigen zwaartepunt en die van het paard samen te brengen tot één balans. Alleen op deze manier beweeg je met je paard mee en kan je hem of haar ongehinderd zijn oefeningen laten uitvoeren. Focus je tijdens deze oefeningen op het vinden van je eigen balans (je geprojecteerde zwaartepunt valt dan binnen jouw steunvlak).

  • Kom stevig staan op 1 voet
  • til je andere been op tot 90 graden en leg je hand op je knie
  • duw met je knie tegen je hand en met je hand tegen je knie
  • beweeg nu langzaam opzij
  • Moeilijker maken? draai je arm en misschien ook wel je hoofd de andere kant op!
  • Voer de oefening uit gedurende 30 sec, wissel dan van been
  • Makkelijker maken? bekijk de opties die vooraf aan ronde 2 te zien zijn (0:45 min)
  • Kom stevig staan op 1 voet
  • til je knie weer op tot 90 graden
  • strek nu ook je armen mee omhoog
  • beweeg nu langzaam met je bovenlichaam naar voren en breng tegelijk je been naar achteren
  • adem door tijdens deze beweging
  • maak je been lang, breng je armen langs je lichaam naar achteren
  • je blik richt zich nu meer voor je op de grond
  • beweeg nu langzaam weer terug naar de begin positie en herhaal de oefening nog 3x
  • wissel van been
Balans komt vanuit ontspanning, vergeet daarom niet door te ademen tijdens iedere beweging

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *