Ruiter core stabiliteit training op gymbal

Gemiddelde leestijd: 2 minuten

Wat ruiters nodig hebben is een goede core stabiliteit. Het trainen met een gymbal is zeer effectief middel om dit doel te bereiken. Waarom hebben ruiters een goede core stabiliteit nodig? Sterke core spieren zorgen ervoor dat je ongedwongen rechtop je paard kunt zitten en dat je, zonder je rompstabiliteit te verliezen, kunt meebewegen met je paard. Onder de core spieren verstaan we de rechte en schuine buikspieren, de rugspieren, de diepe buikspieren en de bekkenbodemspieren. Wist je dat het ook voor je paard heel belangrijk is om zijn of haar buikspieren te gebruiken tijdens de training? Bij sommige paarden kan je goed zien dat zij hun buikspieren aanspannen tijdens het werk. Succes met oefenen!

  • kom zitten op de gymbal, plaats je voeten stevig uit elkaar
  • breng je handen achter je hoofd ter ondersteuning van je nek, laat je hoofd in je handen rusten
  • trek je navel in en kom nu recht omhoog, herhaal 15x
  • kom nu schuin omhoog, wissel links en rechts af, herhaal 10x links en rechts
  • kom nu met je buik op de bal liggen, plaats de voeten ver uit elkaar en stevig in de ondergrond
  • train je rug door omhoog te komen, herhaal 15x recht
  • draai nu 5x per kant schuin in omhoog
  • ontspan de rug door over de bal heen te hangen
  • kom liggen op je rug en plaats de onderbenen op de bal, til je heupen omhoog, 10 seconden vast houden, herhaal 3x
  • Moeilijker maken? kruis je armen op de borst, verleng de duur van de oefening of til 1 been kort op
  • rol de bal dichter naar je toe, breng je handen achter je hoofd en kom in het midden recht omhoog
  • wissel deze oefening eventueel af met de plank (ruglig onderbenen op de bal, duw heupen op)
  • strek je armen langs je oren en kom schuin omhoog, til met je handen aan de zijkant van je been de bal aan, herhaal 15 links en rechts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.