M. iliopsoas stretch serie voor Ruiters

Gemiddelde leestijd: 3 minuten

Beste Ruiter,

Blijf jij ook soepel tijdens de corona-tijd?
Het is belangrijk dat je straks weer soepel op je paard stapt!
De musculus Iliopsoas verkort en verstijft bij lang zitten en weinig bewegen.
Dit is een zeer belangrijke Ruiterspier.
Volg deze oefenserie en versoepel je M. iliopsoas!

  • ga op je rug liggen
  • warm je heupen, lage rug en M. iliopsoas op door je benen om en om naar je toe te bewegen
  • houd nu 1 been langer vast, ontspan je gestrekte been
  • strek je onderbeen uit naar het plafond, hou je been vast waar je bij kunt; knieholte kuit of voet
  • til je hoofd en je schouders op zodat je bij je voet kan komen of gebruik een handdoek
  • trek je been naar je toe, ontspan je gestrekte been
  • beweeg je been nu voorzichtig naar buiten
  • beweeg je been nu naar binnen (klein stukje maar, voel stretch aan je bilspieren)
  • wissel van been
  • pak nu beide benen vast en strek je benen helemaal uit, beweeg je staartbeentje terug naar de grond
  • buig nu je knieën en beweeg ze richting je oksels (voel je spanning in je liezen? dan is je M. iliopsoas nog te gespannen, herhaal de oefening 3 tot 4x per week)
  • leg je voetzolen tegen elkaar en laat je knieën naar buitenvallen
  • ontspan
  • wiebel heen en weer
  • kom zitten
  • adem in, maak je lang, adem uit buig voorover, voel stretch bij je bilspieren
  • ontspan je nek
  • wissel je voeten en herhaal de de laatste oefening

Yes, je hebt het gedaan!

Heb je vragen over deze oefening of wil je jouw ervaring delen?

Stel je vraag hieronder openbaar door een reactie te plaatsen of neem contact op met Veramente

Contact

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.