Blog Wil jij beter slapen?

Gemiddelde leestijd: 3 minuten
Veilig vuurtje stoken: zo doet u dat | PlusOnline

Wil jij beter slapen?
Optimaliseer je slaap met de volgende kennis!

Ons lichaam wordt gereguleerd door verschillende systemen. Een belangrijk systeem is het Sympatische en het Parasympathische zenuwstelsel. Het eerste deel verzorgd de activiteiten in het lichaam en het tweede deel de rust. Hierbij kan je denken aan een pupil die kleiner (parasympaticus) wordt of groter (Sympaticus), traanproduktie, speekselproduktie, hartfrequentie, bloeddruk, spijsvertering, zweetproductie die toe of afnemen ect.

Dit systeem is een Binair systeem dat wil zeggen dat wanneer het ene systeem actief is het andere ‘uit’ staat.  Beide systemen kunnen niet tegelijk actief zijn. Helaas is tegenwoordig ons Sympatische zenuwstelsel te veel en te lang actief en is het moeilijker geworden om naar ons Parasympathische zenuwstelsel terug te keren. Dit is wel nodig voor een goede nachtrust en algemeen herstel van je lichaam! Een mooi voorbeeld is een persoon die zichzelf overwerkt en minder eetlust krijgt. Dit heeft te maken met een te hoge activiteit van het Sympathische systeem. De spijsvertering wordt geremd en komt niet meer in rust om aan te zetten tot opnieuw voedsel tot zich nemen.

Maar hoe zit het nou met slapen? Wat kunnen wij doen om een betere nachtrust te ervaren?
Onderstaande tips zijn wetenschappelijk onderbouwd:
Tip 1: hou 2x per dag minimaal 10 tot 15 minuten effectieve rust (niet sigaretje roken, niet scrollen op je tijdlijn, niet wandelen én gaan telefoneren) unplug je brein! Ga wolkjes kijken, de natuur in, even geen prikkels voor je hersenen. Hierdoor geef je de Hypothalamus rust.
Tip 2: niet snoozen! Met snoozen zet je je brein steeds op het verkeerde spoor. Het kan echt, meteen opstaan is even makkelijk als blijven snoozen. Het is alleen een gewoonte die je kan afleren.
Tip 3: zorg voor een eigen persoonlijk check out routine. Dit houd in dat als je klaar bent met je werk je jezelf los maakt van je werk en met een leeg hoofd naar huis gaat.
Tip 4: undress to onstress. Trek bij thuiskomst lekker je huispak aan! Het ontstresst en brengt jouw lichaam en geest alvast in het parasympatische systeem.
Tip 5: neem minimaal een half uur voordat je gaat slapen geen nieuwe prikkels meer tot je, geen telefoon, tv, ipad ect. Ook al voelt het ontspannen omdat je even niet hoeft na te denken, je hersenen draaien overuren! Hierdoor activeer je allerlei neuronen en verbindingen in je hersenen die gedurende de nacht nog lang door zullen werken. Je kan bijvoobeeld wel een boekje lezen of naar de openhaard staren.

Hoe weet je of je voldoende slaapt?
Voor de gemiddelde persoon is 7 a 8 uur slaap voldoende. Voldoende rust tot je nemen hangt af van de kwaliteit van je slaap. Val je meteen als een blok in slaap? Dan ben je vaak té vermoeid. Daarnaast is het erg belangrijk voor je slaapkwaliteit dat je met je mond gesloten slaapt. Je weet of je voldoende kwalitatieve slaap tot je hebt genomen wanneer je je overdag uitgerust voelt. Over het algemeen wordt slaap onderschat. Een uitgerust lichaam leid tot betere prestaties overdag en een betere algemene gezondheid. Kijk jezelf maar eens aan in de spiegel, wat zie je ? Ben je uitgerust?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.