Blog 1 Rechtrichten volgens de Academische Rijkunst

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Hallo allemaal,
Afgelopen dinsdag heb ik weer les gehad van JDSHorsetraining in rechtrichten volgens de Academische Rijkunst. Elke les weer zijn er zoveel kleine stapjes die ik samen met Savanna leer en die zich gaan vormen tot een prachtig geheel. Steeds weer neem ik mij voor hierover te gaan schrijven maar dan denk ik weer ach.. het zijn van die kleine stapjes die we vooruitgaan. Het ziet er nog lang niet uit als de mooie plaatjes van volleerde schoolpaarden.. Juist daarom heb ik nu besloten om wel te gaan bloggen over mijn lessen en andere ervaringen! De titel zegt het al, het is een rij-kunst. Het gaat er niet om dat je zo snel mogelijk van a naar b komt. De essentie ligt hem in het zien van de kleine ontwikkelingen die je samen meemaakt. Gewoon samen bezig zijn, je raakt nooit uitgeleerd dus waar is de finish?
Tijdens de lessen van Joelle de Sterke leer ik te kijken naar mijn paard, wat vindt ze wel of niet moeilijk? Probeert ze het echt of gooit ze er met de pet naar? Hoeveel waardering mag ik haar geven voor dat ene kleine stapje wat haar zoveel moeite kost?
Je paard heel bewust trainen volgens zijn of haar eigen lichaamsbouw en voorkomen dat je je paard overvraagt kost veel tijd en inspanning. Mijn ervaring tot nu toe is dat je op deze manier heel respectvol met je paard omgaat en echt samenwerkt. Je maakt afspraken met elkaar, ik hou rekening met jou dan hou jij rekening met mij.

Korte introductie over het paard waarmee ik train. Savanna is een Gelderse merrie van 21 jaar. De rechterzijde van haar lichaam is sterker en korter/strakker t.o.v. de linkerzijde. De linker zijde is soepeler maar ook veel minder sterk. Tijdens de lessen worden alle oefeningen recht en linksom uitgevoerd. Tijdens mijn eigen trainingen besteed ik momenteel meer tijd aan het versterken van de linkerzijde.

We beginnen de les met het stappen van een grote volte rechtsom, vervolgens sluiten we de volte rechtsom en wordt het linker achterbeen er even bij gevraagd (denk richting traver). Dezelfde oefening doen we ook linksom. Een aantal keren achter elkaar de volte sluiten en openen. Savanna vindt het erg moeilijk om haar linker achterbeen onder de massa te zetten, dit uit zich door stilstaan en erg twijfelend en nadenkend het linker voetje plaatsen. Wanneer de linker voet 1 stapje maakt over de rechter voet beloon ik haar direct. Even stoppen en dan de volgende stap vragen. Savanna begint te kauwen zodra ze doorheeft wat ik van haar wil en het haar lukt de oefening uit te voeren. Door deze oefening te herhalen wordt het linker achterbeen steeds sterker en komt er ook meer aansturing en bewegingsgevoel vanuit het paard over het been. Met kleine stapjes gaat dit al steeds beter.

Schouderbuitenwaarts aan de wand lopen, deze oefening gaat op de linker hoefslag makkelijker (rechter achterbeen moet onder treden, buiging is naar rechts). Op de rechter hoefslag gaat deze oefening veel moeilijker, het linker achterbeen moet dan onder treden. Savanna probeert dit op te lossen door te veel stelling in haar hals aan te nemen en de rechter schouder naar buiten te gooien. Als reactie hierop moet ik haar binnenschouder corrigeren met de zweep zodat de neus weer netjes tussen de voorbenen komt, de stelling uit de nek verdwijnt en het linker achterbeen stapt op het spoor van het rechter buitenvoorbeen. Gelukt!
Daarna liften van de borst, deze oefening deden we voor het eerst. Voor een Gelders paard is dit zeer moeilijk omdat ze gemaakt zijn om het gewicht naar voren weg te duwen. Veel paarden hangen hun borstkast als het ware op tussen hun schouderbladen zoals Joelle mij uitlegde. Omdat ze geen sleutelbeen hebben gaan ze ‘klemmen’ en hebben ze geen schouder vrijheid. Dus…: aan de slag en ook oefenen hiermee! Elke keer als de binnenschouder, voorbeen wordt opgetild maak ik een lichte ophouding zodat Savanna haar borst oplift en na een aantal passen kreeg ze al meer schoudervrijheid en tilde ze haar voorbeen hoger op.

In de lessen hiervoor hebben we vooral aandacht besteed aan de activiteit, het reageren op de hulpen, de verticale balans, hoofd-hals-houding, buigen door het hele lichaam heen, heen en weer bewegen in stand (gewicht verplaatsen van voor- naar achterhand).

Dit zijn niet alle oefeningen die we in de les hebben behandeld, ik schrijf steeds een aantal leermomenten op die voor mij het belangrijkst waren met als doel de lezer te informeren over het verloop van het leerproces. Soms is dit een herhaling van oefeningen waarin we toch kleine stapjes vooruit zijn gekomen. Dit hoort bij het proces want we sprinten niet naar de finish. Er zijn een aantal basis oefeningen die geregeld aan bod komen. Net als in de fitness, dan komt je squat en deadlift ook steeds weer terug in je training ;).

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.